جشنواره اردیبهشت ماه

بی نظیر چارت

ورود | عضویت
بی نظیر چارت
ورود | عضویت

اهرم مالی چیست؟

اهرم مالی (Financial Leverage) یک نوعی از ابزارهای مالی است که هدف آن افزایش قدرت سرمایه گذاری است در واقع اهرم مالی باعث افزایش دارایی شخص حقیقی یا حقوقی برای سرمایه گذاری است.

 

اهرم چیست؟

اهرم به معنی چند برابر کردن توانایی برای انجام کارهای خارج از توان است مثلا برای بلند کردن اجسام سنگین باید از چند انسان نیرومند کمک گرفت ولی اگر به کمک اهرم این کار صورت بگیرد شاید یک انسان هم بتواند با صرف نیروی خود جسم سنگین را بلند کند.این ویژگی منحصر به فرد اهرم است که با نیرو و سرمایه کم میتوان کارهای بزرگی انجام داد و در بازارهای مالی سودهای بزرگی  کسب کرد.

 

مزایا و معایب اهرم مالی چیست؟

  1. همانطوری که سود در بازار اختیارمعامله دارای اهرم است زیان نیز دارای اهرم است و امکان دارد دچار زیان سنگین شوید پس باید مراقب بود.
  2. میتوان در سهام مطمئن و پرحجم که دارای نقدینگی بالایی هستند ،مبلغ سنگینی را وارد کرد تا صاحب سودهای سنگینی شد.ولی از طرفی ریسک عدم توانایی بازپرداخت وام یا متحمل شدن زیانهای سنگین نیز وجود دارد

 

اختیار معامله اهرم

بازاراختیار معامله در ذات خود اهرم دارد و با مقایسه با بازار بورس میزان سودآوری بیشتری خواهد داشت در واقع اگر بازار اختیار معامله را با بورس مقایسه کنیم خواهیم دید که امکان سودآوری چند برابری در اختیار معامله وجود دارد در حالی که در بورس این طور نیست در مثال زیر کامل این مفهوم توضیح داده شده است

 

محاسبه اهرم در اختیار معامله

برای بدست آوردن اهرم هر قرارداد باید قیمت سهم پایه را تقسیم بر قیمت قرارداد اختیارمعامله کرد تا اهرم بدست آید.مثلا اگر قیمت سهم پایه 500تومان است و قیمت قرارداد 50تومان است ،اهرم این قرارداد 10است وقابلیت سود و زیان 10برابر را دارد.برای بدست آوردن اهرم دقیق قراردادها باید دلتا را نیز در اهرم ضرب کنید تا اهرم دقیق را نمایش دهد.

 

محاسبه اهرم به صورت خودکار در دیده بان اختیار معامله بی نظیرچارت انجام میشود.

 

اختیار معامله اهرم در قالب مثال 

فرض کنید قصد خرید سهمی را در بازار بورس دارید به قیمت 500 تومان وسرمایه شما برای وارد شدن در این سهم 50 میلیون تومان است یعنی شما میتوانید از این سهم به تعداد100هزار برگه سهم خریداری کنید.حال فرض کنید سهم به قیمت 600 تومان رسیده است. در این صورت سود شما در این سهم به ارزش 10میلیون خواهد بود یعنی با درگیرکردن 50 میلیون تومان دارایی خود به 10 میلیون سود دست پیدا کردید.
حال تصور کنید این سرمایه گذاری را در بازار اختیار معامله انجام میدادید. یعنی 100حجم از قرارداد این سهم را خریداری میکردید (همانطور که میدانید هر حجم در اختیارمعامله معادل 1000برگه سهم است).
فرض کنید که قیمت اعمال 500 تومان است معمولا قیمت قرارداد اختیارمعامله سهمی که 500 تومان بیارزد بسته به شرایط مختلف به یک دهم قیمت است یعنی قیمت قرارداد اختیارمعامله این سهم 50 تومان خواهد بود و شما برای خرید 100حجم(100*1000*50) از این سهم باید 5میلیون تومان پرداخت کنید.حال فرض کنید که قیمت سهم از 500تومان به 600تومان رسیده است و قیمت اختیارمعامله از 50 تومان به 110تومان رسیده است(اگر روند صعودی سهم پایه قدرتمند باشد احتمال رسیدن قیمت قرارداد به 120تومان نیز هست) در این صورت شما میتوانید با فروش اختیارمعامله این سهم به 6میلیون سود دست پیدا کنید (5000000-100000*110)در حالی که اگر سهم پایه را خریداری میکردید با درگیر کردن 50 میلیون تومان سرمایه به 10میلیون سود دست پیدا میکردید در حالی که در اختیار معامله با درگیر کردن 5میلیون تومان سرمایه به 6میلیون تومان سود دست پیدا کردید و این از قدرتهای اهرم بازاراختیارمعامله است که میتوان با ابزاری کم کارهای بزرگی انجام داد.

 

 

 

اهرم فارکس چیست؟

اهرم نوعی قرض است که بروکر به معامله گر میدهد به این شرط که اگر میزان ضرر معامله گر به اندازه سرمایه اولیه خودش شد ،بروکر حق دارد معامله را ببندد و قرض خود را بردارد و سرمایه اصلی معامله گر به عنوان ضرر او محسوب شود.اهرم در بازار فارکس با اهرم اختیار معامله متفاوت است چرا که در فارکس بروکرها با توجه به دارایی شما و عملکرد قبلی شما در معاملات اقدام به دادن اهرم میکنند.

 

اهرم فارکس در قالب مثال

فرض کنید شما دارای 1000دلار سرمایه اولیه هستید و با اهرم 1:100 قرار است معامله انجام دهید یعنی سرمایه اولیه شما صدبرابرشده است و شما باید با صد هزار دلار معامله کنید و این اهرم بسیار بالایی برای سرمایه ی اولیه شماست چرا که شما فقط حق دارید یک درصد ریسک را قبول کنید و اگر بالای یک درصد زیان کنید ،بروکر معامله شما را بسته و کل سرمایه شما از بین خواهد رفت چرا که یک درصد 100هزاردلار معادل 1000دلاراست که همان سرمایه اولیه شما است .

 

نکات معامله با اهرم در فارکس 

  •  بهتراست با اهرم های پایین اقدام به معامله در فارکس کنید تا کل سرمایه شما از بین نرود.نکته مهم راجع به بروکرها این است که بروکرها از شما سودی طلب نمیکنند و فقط درصدی را به عنوان کارمزد از شما کسر میکنند و درمواقعی که شما سود کرده باشید همه سود متعلق به شماست و فقط قرض بروکر را پس خواهید داد به علاوه مبلغی که به عنوان کارمزد از شما کسر خواهد شد.
  • توجه کنید که سود بروکرها در این نوع معاملات ،در گردش مالی شما و کارمزدی است که پرداخت میکنید و نیز خروج بازار از رکود علت دیگری است که بروکرها را به دادن این قرض تشویق میکند.نکته مهمی که باید رعایت کنید این است که تا علم کافی را بدست نیاورده اید وارد معاملات با اهرم بالا نشوید چرا که میتواند شما را یک شبه بی سرمایه کند(خدا نکنه).

 

مارجین درفارکس

مارجین در اهرم همان وثیقه ای است که برای صدور اجازه معامله از طرف بروکر ازشما گرفته میشود یعنی هر چه قدر میزان اهرم شما بالاترباشد مارجین کمتری از شما دریافت خواهد شد چرا که ریسک پذیری کمتری را متحمل میشوید ولی هر چه اهرم شما کمتر باشد مارجین بیشتری را باید نزد بروکر به امانت بگذارید تا اجازه معامله به شما داده شود.