جشنواره اردیبهشت ماه

بی نظیر چارت

ورود | عضویت
بی نظیر چارت
ورود | عضویت
1402/08/04

ماشین حساب اختیار معامله_ماشین حساب بلک شولز

ماشین حساب اختیار معامله یا همان ماشین حساب بلک شولز قیمت منصفانه قرارداد را محاسبه میکند در واقع  بلک شولز نوعی فرمول ریاضی است که کاشفین این فرمول ریاضی برنده جایزه نوبل نیز شدند چرا که کمک بزرگی در پیش بینی پذیر شدن اقتصاد و بازارهای مالی کرده اند.
این فرمول ریاضی با محاسبه پارامترهای مختلف میتواند قیمت منصفانه هر چیزی را محاسبه کند.یکی از کاراریی های این فرمول ریاضی در بدست آوردن قیمت منصفانه قراردادهای اختیار معامله است که میتوان با داشتن پارامترهای مورد نیاز این فرمول ،قیمت منصفانه قراردادها را بدست آورد.
 

پارامتر های موثر در بلک شولز

پارامتر های گوناگونی در تعیین قیمت منصفانه‌ی قراردادهای اختیارمعامله (بلک شولز) اثرگذار است که عبارتند از:

  •  قیمت اعمال قرارداد
  •  تعداد روز باقی مانده تا تاریخ سر رسید
  •  میزان نوسان پذیری تاریخی سهم پایه
  •  نرخ بهره مورد انتظار از بازار
  • قیمت دارایی پایه

 

نحوه ارزش گذاری قراردادهای اختیارمعامله

روش قیمت گذاری بلک شولز به معنی بدست آوردن قیمت منصفانه در اختیار معامله که ازپارامترهای ذکر شده در بالا در تعیین مقدار بلک شولز تاثیر پذیراست.
 در سایت بی نظیر چارت ماشین حساب بلک شولز وجود دارد. در این ماشین حساب بعد از انتخاب نماد مورد نظر از شما داده های زیر را طلب میکند:
1. نرخ بهره : دراین قسمت شما باید سود بازدهی موجود در بازارهای مالی  را  وارد کنید . مثلا اگرنرخ بهره در بانک 20 درصد و نرخ بهره در بازار بورس 40 درصد است،که باید میانگین بین این دو بهره را در این قسمت وارد کنید پس ممکن است در زمان های مختلف عددی که وارد میکنید متفاوت باشد .نکته ای که باید مد نظر باشد این است که نرخ بهره در ماشین حساب باید عدد صحیح وارد شود.
2. نوسان پذیری : یعنی نوسانی که درسهم پایه رخ داده است که به دو دسته نوسان پذیری ضمنی و نوسان پذیری تاریخی تقسیم میشود:
  • نوسان پذیری ضمنی                                 
    عدد مورد انتظارمعامله گران برای آینده یک قرارداد با توجه به قیمت فعلی اختیار معامله را نوسان پذیری ضمنی میگویند (بعد از بدست آوردن این درصد میتوانید در قسمت ماشین حساب سایت بی نظیر چارت در قسمت نوسان پذیری وارد کنید ) یعنی اختلاف بین قیمت بلک شولز و قیمت تابلو اختیار معامله به دلیل همین نوسان ضمنی میباشد .اگر به دنبال قیمتی هستید که در ذهن معامله گران است و انتظار دارند که این قرارداد به این قیمت معامله شود باید در ماشین حساب بلک شولز به جای نوسان تاریخی، نوسان ضمنی را وارد کنید تا محاسبه بلک شولز با قیمت تابلو تقریبا برابر شود.  
  • نوسان پذیری تاریخی
     از آنجایی که هر قرارداد اختیار معامله دارای تاریخ سررسید میباشد. شما برای اینکه بتوانید اندازه نوسان قیمتی قرارداد را با درصد به دست آورید باید گذشته سهم را بررسی کرده و با بدست آوردن میانگین تغییر قیمت سهم ، نوسان قیمتی سهام را در اندازه مانده تا تاریخ سر رسید  پیش بینی کنید.
 

برای بدست آوردن این میانگین میتوانید از راهکارزیر استفاده کنید :

  • ابتدا مووینگ اورج ema در نمودارسهم خود فعال کنید ، در تنظیمات ema رفته و بازه زمانی آن را به مقدار مانده تا تاریخ سر رسید  خود تغییر دهید به طور مثال اگر قرارداد اختیار معامله شما سه ماه تا تاریخ سر رسید  داشته باشد باید ema 90 روزه داشته باشید. در مرحله بعد کانالی به اندازه این بازه زمانی در نمودار خود رسم کنید یعنی طبق مثال باید یک کانال 90 روزه را رسم کنید.
  • در مرحله بعد تفاوت قیمت بالاترین قیمت در این کانال و پایین ترین قیمت در این کانال را حساب کنید یعنی اگر بالاترین قیمت این کانال 1000تومان و پایین ترین قیمت این کانال 500تومان باشد اختلاف قیمت این کانال 50 درصد است حال باید این درصد را تقسیم بر دو کنید که عدد 25 دصد بدست می آید. حال باید تعداد برخورد emaبا این کانال را بشمارید ( چه برخورد با خود کانال باشد و چه با خط وسط کانال باشد) فرض کنید تعداد برخورد مثال ما 5 بار باشد. در مرحله بعد باید 25 درصد را با 5 بار برخورد جمع کنیم تا عدد نهایی نوسان پذیری تاریخی بدست آید . این عدد برای سهام مختلف نسبت به اندازه تاریخ آن متفاوت خواهد بود.
    نکته: عدد وارده در این قسمت باید عدد اعشاری باشد مثلا اگر 50درصد مد نظر دارید باید 50/ وارد کنید.
 

نحوه انتخاب قرارداد اختیار معامله برای خرید و فروش

 برای انتخاب یک قرارداد اختیار معامله خوب ، نباید فقط براساس بلک شولز پیش رفت بلکه باید به نکات زیر توجه کنید:

1) حتما سهم پایه قرارداد مورد نظر خود را بررسی کنید آن هم به صورت کوتاه مدت نه بلند مدت

 2) زمانی وارد یک اختیار معامله شوید که سهم پایه آن سهم در نمودار خود یا به یک حمایت رسیده باشد ویا اینکه مقاومت را شکسته و تثبیت کرده باشد.

3) سراغ سهامی بروید که ارزش معاملاتی بالایی داشته باشد یعنی نقد شوندگی بالایی داشته باشد.

نکته:علت تفاوت قیمت بلک شولز و قیمت اختیار معامله در بازار میتواند به این عامل  بستگی داشته باشد که  معامله گران روند کلی سهم یا روند شاخص کل یا روند هم گروهی های سهم را اگر مثبت ارزیابی کنند در اینصورت حاضر میشوند حتی بالاتر از قیمت بلک شولز نیز معامله انجام دهند .

نکته:اگرسهم پایه ای نوسان پذیری زیادی داشته باشد (یعنی سقف و کف کانال های خود را در نمودار به تعداد زیادی لمس میکند ) معامله گران به این نماد بیشتر توجه خواهند کرد چرا که امکان سود بیشتر وجود دارد و این به خاطر این است که ریسک در این نماد بالاست.