جشنواره اردیبهشت ماه

بی نظیر چارت

ورود | عضویت
بی نظیر چارت
ورود | عضویت
1401/12/11
همه چیز در مورد شاه رمزارزها؛ بیت کوین (2)

ارزش گذاری بیت کوین بر چه اساس است؟

همانطور که قیمت طلا در بازارهای جهانی بر اساس عرضه و تقاضا صورت می گیرد، قیمت بیت کوین هم در صرافی ها و کارگذاری ها بر همین منوال صورت می گیرد. یعنی توسط فرد یا گروه خاصی مشخص نمی شود. هنگامی که عرضه از تقاضا بیشتر باشد، قیمت ها کاهش پیدا می کنند و این تا زمانی ادامه می یابد که میزان تقاضا با عرضه برابر باشد.

هم چنین می توان ارزدیجیتال بیت کوین را بنابر وضعیت شبکه و هزینه ی ماینینگ به دست آورد. در نهایت قیمت بیت کوین با دو مقدا کلی به دست می آید:

یکی میزان تقاضای سرمایه گذاران و عرضه ای که توسط ماینرها به دست می آید.

وجه تمایز بیت کوین:

غیر متمرکز بودن:

سیستم مالی سنتی متمرکز است. یعنی یک نهاد یا سازمان خاص مانند بانک یا به طور کلی دولت بر همه ی عوامل انتقال و عرضه پول تسلط دارند. این سیستم مالی، زیان های مختلفی را بر جای گذاشته است. تورم و بی ارزش شدن پول از اثار این عوامل می باشد.

اما درست بر خلاف این روش، سیستم بیت کوین غیر متمرکز است. برای انتقال بیت کوین و خرج کردن آن لازم نیست که از بانک یا نهاد دیگری اجازه بگیرید. و مهم تر این که توسط دولت کنترل نمی شود. غیر متمرکز بودن یعنی قدرت در شبکه بین اعضا توزیع شده است. در این سیستم همه چیز در شبکه است و بین افراد تقسیم شده است.

محدود بودن تعداد بیت کوین

دولت و بانک مرکزی می تواند بی نهایت پول چاپ کند. این روش مساوی است با کم ارزش کردن پول. در شبکه بیت کوین هر کس می تواند حداکثر 21 میلیون واحد، بیت کوین خلق کند. این ویژگی که موجب کمیاب شدن بیت کوین می شود، مانع از ایجاد تورم می شود. و ارزش پول یا همان بیت کوین دیگر دچار تنزل نخواهد شد. البته محدود بودن تعداد بیت کوین باعث می شود که علاقه سرمایه گذاران نسبت به خرید آن بیشتر شود. به همین دلیل است که به آن لقب طلای دیجیتال داده اند.

بیت کوین ها را با یکسری عملیات که ماین یا استخراج می نامند، به دست می آورند. برای استخراج بیت کوین به یک دستگاه مخصوص به اسم سیک نیاز می باشد.

تراکنش های نیمه ناشناس

در سیستم های بانکی لازم است که برای ثبت نام و افتتاح حساب، مشخصات اصلی و کامل خود را اعلام کنید. این قضیه در بیت کوین صدق نمی کند. برای ساخت حساب یا ادرس کیف پول جدید لازم به اعلام هویت اصلی نیست. برای داشتن حساب در بیت کوین لازم نیست که هویت اصلی و کد ملی را بیان کنید. البته این را بدانید که تمامی تراکنش هایی که انجام می دهید در بیت کوین ناشناس نبوده و چیزی بین ناشناس و شناس است.

تراکنش های بیت کوین شفاف بوده و هر تراکنشی که در شبکه انجام می شود، برای همه قابل مشاهده خواهد بود. یعنی هرکس می تواند تراکنش ها را پیگیری کند اما اطلاعات هویتی افراد مشخص نشده و تنها ادرس ها قابل مشاهده است. با این وجود صرافی های ارزدیجیتال برای جلوگیری از فعالیت های مجرمانه و پولشویی، اقدام به احراز هویت کاربران خود می کنند. تا از هر گونه خرید و فروش سکه های غیرقانونی، جلوگیری کنند. به همین دلیل است که می توان گفت بیت کوین ابزای برای فعالیت مجرمانه نخواهد بود. چراکه تراکنش ها قابل پیگیری می باشد.

غیر قابل برگشت بودن تراکنش ها

اگر بخواهید بیت کوینی را به حساب شخص دیگری انتقال دهید و آدرس اشتباهی را وارد کرده باشید، دیگر بیت کوین انتقال داده شده؛ قابل برگشت نخواهد بود. بعد از انجام هر تراکنش، این تراکنش در شبکه ثبت شده و به همه اطلاع داده می شود. البته این ویژگی در نگاه اول ممکن است جزو ویژگی های منفی به حساب آید. اما اگر به غیر متمرکز بودن آن توجه کنیم، متوجه خواهیم شد که دیگر کسی نمی تواند در ان دستکاری داشته باشد.

مثلا در سیستم مالی سنتی، اگر اشتباهی به حساب دیگری واریز کرده باشیم، این پول قابل برگشت بوده و دلیل ان هم دستکاری افراد دیگر می باشد که می توانند به حساب اشخاص دسترسی داشته باشند و نقل و انتقالات انجام دهند.

بیت کوین های زیادی بوده اند که به دلیل وارد کردن آدرس اشتباهی یا فراموش شدن کلیدهای خصوصی از دست رفته اند و دیگر نشده به آن ها دسترسی پیدا کرد.

غیر قابل جعل

تعداد کلی واحدهای بیت کوین محدود به 21 میلیون واحد است. و کسی نمی تواند تراکنش ساختگی در شبکه انجام دهد. و هیچ گونه بیت کوینی خارج از قوانین وارد شبکه نخواهد شد. هم چنین استفاده از کلیدهای خصوصی و عمومی باعث شده تا بیت کوین تقلبی وجود نداشته باشد.

 یکی از دلایل غیر قابل جعل بودن آن، استفاده از تکنیک های رمز گذاری است.

حمل و جابجایی آسان

از برترین ویژگی های این ارز، نسبت به نسل های قدیم مانند طلا، حمل آسان بوده است. برای حمل طلا باید از کیسه های زیادی استفاده شود و خطرات زیادی را هم به همراه خواهد داشت. اما سرمایه گذاری بیت کوین با هر میزان و مبلغی می تواند در کیف پول شما جای گیرد. چرا که از یکسری رشته های عددی رمز گذاری شده که کلید خصوصی نام دارند، ساخته شده و به آسانی قابل حمل است.

در مقالات قبلی هم، بیان کردیم که بیت کوین و ارزهای دیجیتال را می توان کجا نگهداری کرد. کیف پول های نرم افزاری و یا سخت افزاری محلی برای خیره سرمایه های ارزی شما هستند.