جشنواره اردیبهشت ماه

بی نظیر چارت

ورود | عضویت
بی نظیر چارت
ورود | عضویت
1401/12/11
بیت کوین چیست ؟

ارزهای دیجیتال

شاید برای شما سؤال باشد که اصلا ارزهای دیجیتال چیست؟

در جواب باید خدمت تان بگویم، هر ارزی که به صورت الکترونیکی نگهداری می شود، منتقل می شود و اساسش 0 و 1 باشد را ارز دیجیتال می گویند.

ارزهای دیجیتال از 1990 میلادی شروع کردند و موفقیت های کم و زیادی داشتند مانند دیجی کش در سال 1989 و یا بی مانی در سال 1998 ولی بیت کوین به عنوان یک طرح موفق مطرح شد. برخی پروژه ها به جای حذف حاکمیت ها، در صدد حذف پول بر آمدند، به همین خاطر خیلی فرقی با پول فیات نداشت، چون سرورشان از یک جا مدیریت می شد.

و این از جذابیت های ارزدیجتال کم می کرد.

رمز ارز

رمز ارز یکی از انواع ارزهای دیجیتال است که از فناوری رمز نگاری در طراحی آن استفاده شده و معمولا به صورت غیر متمرکز اداره می شود.

رمز ارز از نمونه ارزهای دیجیتال محسوب می شود. اما هر ارز دیجیتالی رمز ارز نیست.

مثال : بیتکوین، اتیروم...

ارزهای دیجیتال به چه صورت تولید می شود. ارزهای دیجیتال هر کدام از کنار هم آمدن بلوک ها در بلاک چین ها بوجود آمده است.

بلاک چین

این فناوری در حقیقیت زنجیره ای از بلوک هاست. به طور کلی بلاک چین یک نوع سیستم ثبت اطلاعات و گزارش است. تفاوت آن با سیستم های دیگر در این است که اطلاعات ذخیره شده روی این نوع سیستم، میان همه اعضای شبکه به اشتراک گذاشته می شوند و با استفاده از رمزنگاری امکان حذف و دستکاری اطلاعات ثبت شده تقریبا غیر ممکن است.

قبل از ظهور بیت کوین می گفتند که ساختار شرکت ها باید متمرکز باشد و همه داده ها در یک جا ذخیره شود که اگر مشکلی پیش آمد بتوانیم از آنجا بگیریم ولی این ساختار احتمال دستکاری و یا هک کردن آن را بالا می برد. چون یک سیستم است که اگر بتوانید این سیستم را دستکاری کنید دیگر سیستم جدیدی نیست تا بتوانید چک کنید و در نتیجه اطلاعات جا بجا یا تحریف می شد.

در مقابل ساختار غیر مترمکز بود که به شما اجازه می دهد تا همه به اطلاعات دسترسی داشته باشند و اطلاعات در یک سیستم متمرکز نباشد به عبارتی، هر کسی یک بک آپ در سیستم خودش دارد، برای همین احتمال مقایسه بالا رفته و سیستم معیوب حذف می شود. به همین خاطر احتمال دستکاری و یا هک نیز پایین می آید.

سیستم غیر متمرکز، قبل از ظهور بیت کوین وجود داشت اما به خاطر مشکلاتی که داشت و شرکت ها را دچار مشکل کرده بود برای همین کسی جرأت استفاده از آن را نداشت. تا سال2009 که سیستم غیر متمرکز بیت کوین ساخته و بلاکچین علم شد.

به زبان ساده تر

فناوری بلاکچین مثل دفتر های ثبت حساب است که در هر برگه تراکنش های مالی نوشته، جمع زده می شود و صفحه بعد می رود.

ما در هر بلاک چین سه عدد داریم.

یک عدد جمع اعداد حسابرسی شده قبلی است.

یک عدد جمع تراکنش های آن ارز دیجیتال است.

یک عدد نیز جمع همه اعداد به دست آمده تا به امروز است.

این سه نوع عدد در هر بلوک وجود دارد، برای همین همه بلوک ها در بلاکچین به هم وصل هستند.

بلوک مجموعه هر تراکنشی است که در دریای ارز دیجتال در هر 10 دقیقه اتفاق می افتد و برای هر 2000 تراکنشی که انجام می گیرد، یک بلوک ساخته می شود.

در_جادوی_عرضه_و_تقاضا گفتیم، وقتی انتشار پول را زیاد کنیم، از ارزش کمتری برخوردار می شود. ولی بیت کوین به این صورت است که هر چقدر به انتهای استخراج آن نزدیک می شویم، سؤالات سخت تر و استخراج آن کمتر می شود.

کلا 21 میلیون بیت کوین وجود دارد که 18 میلیون آن خارج شده و آخرین بیت کوین 2140 میلادی منتشر می شود.