جشنواره اردیبهشت ماه

بی نظیر چارت

ورود | عضویت
بی نظیر چارت
ورود | عضویت
1401/12/11
ارزشمند بودن بیت کوین

بیت کوین برای ارزشمند بودن نیازی به پشتوانه ندارد. ارزهای فیات معمولا دارای یک پشتوانه هستند، اما اطمینان و اعتماد مردم است که ارزشمند بودن بیت کوین را مشخص می کند.

در شرایط امروزی، نسبت به قبل، نگرش مردم به بیت کوین تغییر کرده است. اما هنوز هم تصورات اشتباهی در مورد ارزش بیت کوین وجود دارد. اما داده ها و ارزش بیت کوین در بازار، نمایان گر چیز دیگری است. درست است که بیت کوین پشتوانه فیزیکی ندارد اما دلار آمریکا هم ارزشمند بوده و فاقد پشتوانه است.

"بیت کوین ارزشمند نیست" دیدگاهی بود که توسط ترامپ و میلیاردری به نام وارن بافت اعلام کردند که بیت کوین هیچ ارزشی ندارد. اما اکنون جایگاه بیت کوین در در بالاترین رده، خلاف گفته های او را نشان می دهد.

 

در گذشته بیشتر ارزها، پشتوانه ای چون طلا و نقره داشتند. بریتون وودز اعلام کرد که باید طلا به عنوان پشتوانه ای برای ارزها باشد. بر اساس سیستمی که او مشخص کرد، طلا تعیین کننده ارزش یک ارز خواهد بود و هم چنین ارزش ثابتی در بین بانک های مرکزی داشته باشند. هدفی که سیستم برتون وودز داشت، کاهش نوسانات ارزهای مختلف بود. چرا که مدتی بود نرخ ارزها تغییر می کرد و برای کنترل آن راهی وجود نداشت. بی ثباتی ارزی در جهان به وجود آمد و رکود اقتصادی به وجود آمد. نوسانات ارزی و بی ثباتی ارزش ارز باعث شد که بسیاری از کشور ها طی جنگ جهانی دوم ورشکسته شوند. سیستم برتون وودز در اوایل و حتی بعد مدتی به خوبی عمل کرد اما در نهایت مشکلاتی به وجود امد و موجب شکست شد.

بیت کوین هم مانند یورو و دلار بدون پشتوانه اند و ارزش آن ها آزادانه تغییر می کند. هم چنین قیمت شان توسط بازار تعیین می شود. حتی می توان گفت که مصرف کنندگان ارزهای دیجیتال هستند که قیمت را مشخص می کنند. اما برخلاف ارزهای سنتی، ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین یکسری فاکتور اساسی دارند، که آن ها را قابل اطمینان می کند. در مقالات قبلی در مورد نحوه تولید یا همان استخراج بیت کوین توضیح دادیم. بیت کوین ها توسط رایانه هایی استخراج می شوند که تهیه این دستگاه رایانه ها نیاز به وقت، هزینه و سرمایه دارد. فرایند استخراج بیت کوین و میزان سختی ان بر روی قیمت بیت کوین تاثیر گذار خواهد بود.

ارزهای سنتی یک واسطه دارند. بانک ها و دولت ها واسطه هایی هستند که می توانند ارزها را نزد خود نگه دارند و ارزش آن را بالا ببرند. اما هم چین روشی در بیت کوین غیر ممکن است. بیت کوین محدودیت عرضه دارد و کاملا مشخص شده که چه مقدار بیت کوین وارد بازار می شود. بیت کوین از ابتدای ظهور هم با هدف مستقل بودن و آزاد بودن روی کار امد.

در بسیاری از کشورهای جهان، بیت کوین به عنوان یک روش پرداخت معرفی شده است. بسیاری هم بیت کوین را یک ابزار سرمایه گذاری می دانند. وسعت جامعه استفاده کننده، می تواند تعیین کننده ارزش ان باشد.