جشنواره اردیبهشت ماه

بی نظیر چارت

ورود | عضویت
بی نظیر چارت
ورود | عضویت
1401/12/11
رمز ارز چیست؟

رمز ارزها یک نوع دارایی محسوب می شوند که بر پایه دیجیتال و تکنولوژی قرار گرفته اند. تولید پول و تایید تراکنش ها بر اساس یک سری الگوریتم رمز گذاری صورت می گیرد.

 

در واقع رمز ارزها متشکل از یکسری کدهای گرافیکی و پیچیده ای هستند. بر این اساس معاملات و انتقال پول در یک محیط امنی صورت می گیرد. توسعه دهندگان رمزارز ها این رمز ها را بر اساس معادلات پیچیده ریاضی و مهندسی کامپیوتر ایجاد کرده اند. طوری که دسترسی به آن ها غیرقابل نفوذ  است.

امنیت این پروتکل ها و دنیای رمز ارزها به قدری بالا است، که هویت افرادی که از آن استفاده می کنند نیز مخفی می ماند و امکان ردیابی برای هر شخص و هر دولت دشوار است.

 

غیر متمرکز بودن یکی از ویژگی های بارز رمز ارزها محسوب می شود. یعنی بانک ها و مقامات دولتی هیچ کنترلی بر روی  فعالیت ها و تراکنش های رمز ارزی نخواهند داشت. و تمامی موارد با کدهای پیچیده کنترل می شود.

تاریخچه بوجود آمدن رمز ارزها

رمز ارزها که از آن با نام ارزدیجیتال نیز یاد می شود، در ابتدا با عنوان یک ساختار تئوریک وجود داشتند و هدف استفاده از آن ها جایگزینی برای مبادلات و پول رایج بود. در اوایل دهه 80 میلادی رمز نگار امریکایی یک الگوریتمی به نام blinding را طراحی کرد؛ که امروزه در رمزگذاری مدرن وب به عنوان هسته مرکزی به کار گرفته می شود. بعد ها تصمیم گرفت که blinded money را تجاری سازی کند و واحد های پولی را بر پایه الگوریتم به کار گرفت.

خصوصیات کلیدی رمز ارزها:

دیجیتالی بودن: رمز ارزها به صورت دیجیتالی وجود دارند. و هیچ سکه و اسکناسی به صورت حقیقی وجود ندارد. بر خلاف پول های رایج بدون پشتوانه هستند.

غیر متمرکز: فاقد سرور مرکزی اند. به صورت شبکه ای وجود دارند و بین هزاران کامپیوتر توزیع شده اند.

همتا به همتا: رمز ارزها به صورت انلاین بین دو شخص مبادله می شود. کاربران از طریق بانک و پی پال با هم در ارتباط نیستند. بلکه بدون واسطه با یک دیگر داد و ستد می کنند. در واقع هیچ شخص ثالثی وجود ندارد.

رمز نگاری شده: برای هر کاربر یک کد اختصاصی تعریف شده است، که هیچ کس به غیر از او نمی تواند از اطلاعات وی مطلع شود. و امکان هک کردن آن غیر ممکن است. کریپتوکارنسی اصطلاحی است که برای رمز نگاری اطلاعات به کار می گیرند.

جهانی بودن: ارز فیات به ارزهای مخصوص هر کشور گفته می شود، که انتقال آن در سطح جهانی کار دشواری می باشد. اما رمز ارزها را به راحتی می توان در سراسر جهان ارسال کرد.

آشنایی با انواع رمز ارز

بیت کوین اولین رمز ارزی است که بر پایه سیستم بلاک چین،  به وجود آمد. این رمز ارز پرکاربردترین و محبوب ترین رمز ارز شناخته شده است. اما امروزه رمز ارزهای مختلف دیگری به وجود آمده اند؛ که برخی از آن ها نسخه کلون شده یا فورک شده بیت کوین هستند وبرخی کاملا رمز ارزهای جدیدی اند. رمز ارزهای جدید از پایه به صورت مستقل ساخته شده اند.

بیت کوین اولین بار توسط شخصی به نام ساتوشی ناکاموتو عرضه شد.

آلت کوین ها نوعی از رمز ارزها هستند که بعد از بیت کوین معرفی شدند. علت به وجود آمدن این رمزارز ها، داشتن یکسری ویژگی ها بود که می توانست آن ها را به جایگزین مناسبی برای بیت کوین ها تبدیل کند.

آلت کوین ها به رمز ارزهایی به غیر از بیت کوین گفته می شود. طبق اخرین اماری که از سال 2020 وجود دارد، 5000 نوع رمز ارز وجود دارد. آلت کوین 34 درصد از کل بازار رمز ارزها را در برگرفته است.

 

انواع آلت کوین‌

ارز دیجیتال اتریوم (Ethereum)

ریپل (Ripple)

دش (Dash)

لایت کوین ( Litecoin)

NEM

مونرو ( Monero)