جشنواره اردیبهشت ماه

بی نظیر چارت

ورود | عضویت
بی نظیر چارت
ورود | عضویت
1401/12/11
تاثیر عرضه و تقاضا روی ارزهای دیجیتال

جادوی عرضه و تقاضا

چگونه چاپ پول باعث تورم می شود؟

وقتی افزایش چاپ پول داشته باشیم، اقتصاد می گوید یک عرضه داریم و یک تقاضا، وقتی عرضه زیاد بشود قیمت آن پایین می آید. به عنوان مثال اگر شما بخواهید یک ماشین بخرید و چندین فروشنده برای فروختن وجود دارد، شما از کسی که کمترین قیمت را بگوید می خرید برای همین آن جنس قیمتش پایین می آید.

پول نیز زمانی که تقاضا ثابت باشد، انتشار پول باعث می شود تا عرضه زیاد شود، زیاد شدن پول هم باعث می شود تا ارزشش را از دست بدهد و همین امر تورم را ایجاد می کند. بانک سوئیس از 1970 به بعد با توجه به طلای خودش پول چاپ میکرد، برای همین ارزش پول سوئیس، سه برابر شده است. دقیقا نقطه مقابل دلار از 1970 کاهش پیدا کرد در آن زمان هر انس طلا معادل 35 دلار بود ولی الان هر انس طلا 1450 تا 1500  دلار است.

پایین آمدن ارزش طلا بر می گردد به چاپ پول بی رویه، به هر میزانی که پول بی پشتوانه چاپ شده به همان اندازه ارزش دلار کم شده.

 

چرا روی ارز دیجیتال تمرکز کنیم؟

 

حال چرا باید ارز دیجیتال بخرم، چرا دلار یا طلا نخرم؟

دلار که جوابش معلوم است، چون ارزهایی مثل دلار و یورو ارزهای بی پشتوانه ای هستند. و هر روز از ارزش آن کمتر می شود. طلا نیز یک ارزش ثابتی دارد و متناسب با ارزش بازار حرکت می کند.

و همه این ها در عرضه و تقاضا معلوم می شود، که چقدر حاظر هستند هزینه کنند تا دلار یا طلا داشته باشند. دقیقا مثل بورس، یک سهم به عرضه و تقاضا بستگی دارد که فروشنده به چه قیمتی حاضر است بفروشد و خریدار چقدر حاضر است برای این سهم هزینه کند.

 

بازار فیوچرز برای همین بوجود آمد

به خاطر همین عرضه و تقاضا ها بود که بازار فیوچرز ساخته شد، که دنیا دلار را به چه قیمتی حاضر است بخرد یا بفروشد، یا جفت ارزها هم معیارهایی را ایجاد کردند. که همین مبنای قیمت گذاری ارزهای دیگر هم قرار گرفت.

 

پشتوانه ارزهای دیجیتال

پشتوانه بیت کوین به خاطر ساختاری که به وجود آورده است می باشد و همین باعث شده تا ارزهای دیجیتال دارای ارزش گذاری جداگانه ای باشد.

 

ولی ارزش اتریوم و یا آلت کوین های دیگر به پروژه هایی بر می گردد که پشت این ارزها قرار دارد، قیمت گذاری می شود.

 

شاید این سؤال برای شما بوجود آمده باشد که چرا یک آلت کوین با اینکه از ارزش بالایی برخوردار است ولی پایین تر خرید و فروش می شود؟

جواب این سؤال شما بر می گردد به عرضه و تقاضا، چون در کف بازار خریداران به قیمت پایین تر حاضر به خرید آن هستند.

 

پس حواستان باشد، که هیچ وقت قدرت عرضه و تقاضا را دست کم نگیرید.

شما با همین عرضه و تقاضا می توانید مرغی که کسی به آن اهمیتی قائل نبود را تبدیل کنید به یک کالای کمیاب که حاضر هستند برای به دست آوردنش چندین ساعت برایش صف بکشند.