جشنواره اردیبهشت ماه

بی نظیر چارت

ورود | عضویت
بی نظیر چارت
ورود | عضویت
1401/12/11
ارزهای دیجیتال را کجا نگهداری کنیم؟

از آنجا که ارزهای دیجیتال جزو سرمایه های شما محسوب می شود، لازم است که آن ها را در محل امنی نگهداری کنید. درسته که ارز دیجیتال، حضور فیزیکی ندارد، اما همین کدها هم جایی را برای نگهداری لازم دارند.

کیف په که ارز دیجیتال، حضور فیزیکی ندارد، اما همین کدها هم جایی را برای نگهداری لازم دارند.

کیف پول دیجیتالی، از مهم ترین ابزارهایی است که شما برای معاملات و سرمایه گذاری در دنیای رمزارزها به آن نیاز دارید. کیف پول دیجیتال انواع مختلفی دارد، که هر کدام برای نگهداری نوع خاصی از رمز ارز مناسبند. و هم چنین یکسری مزایا و معایب دارند. در ادامه این مقاله توضیحات مفصل تری در مورد کیف پول ارزدیجیتال، نحوه عملکرد آن ها و همچنین انواع آن، ارائه خواهیم کرد.

کیف پول دیجیتالی چیست و چگونه کار می کند؟

برای نگهداری رمزارزها شما به یک کیف پول نیاز خواهید داشت. کیف پول دیجیتالی به صورت کیف پول نرم افزاری وجود دارد که کلیدهای عمومی و خصوصی را در آن نگهداری می کنند. این کلیدها به شما کمک می کنند تا بتوانید، داده های دیجیتالی خود را در بلاک چین ارسال و دریافت کنید. هم چنین می توان با استفاده از آن ها مانده حساب ارزهای دیجیتال را چک کرد.

کیف پول دیجیتال رابط شما بین کاربر و بلاک چین هستند. وقتی که شما بیت کوین یا هر ارزدیجیتالی را به دیگری می دهید، درواقع مالکیت این ارزها  را به کیف پول وی منتقل می کنید. لازم است بدانید که هیچ انتقال فیزیکی برای ارزها صورت نمی گیرد و فقط به صورت یک تراکنش روی بلاک چین انجام می گیرد. فقط تغییری در مانده حساب شما رخ می دهد.

انواع کیف پول دیجیتال

کیف پول های مختلفی وجود دارند که با روش های مختلف می توانید رمزارزهای خود را در آن ها نگهداری کنید و از آنها استفاده کنید. به طور کلی کیف پول دیجیتال را می توان به سه دسته تقسیم کرد.

  • کیف پول نرم افزاری
  • کیف پول سخت افزاری
  • و کیف پول کاغذی

کیف پول نرم افزاری

اگر کیف پول نرم افزاری را انتخاب کردید، نوع نرم افزار به صورت های مختلف می تواند روی لپتاپ و موبایلتان قرار گیرد و یا به صورت آنلاین از آن استفاده کنید.

  1. کیف پول نرم افزاری روی لپتاپ:

می توانید کیف پول را دانلود کرده و روی لپتاپ خود و یا حتی رایانه تان نصب کنید. توجه داشته باشید که این کیف پول فقط بر روی یک سیستم اجرا می شود. و امنیت بالایی هم دارد. اما دقت کنید، درصورتی که سیستم شما ویروسی و یا هک شود، سرمایه تان از دست خواهد رفت.

 

  1. کیف پول آنلاین: اگر از کیف پول آنلاین استفاده کنید، دیگر محدودیت سیستمی نخواهید داشت. می توانید در هر جا که باشید با هر سیستمی به کیف پولتان دسترسی پیدا کنید.

به آسانی می توانید به این کیف پول ها دسترسی پیدا کنید، اما توجه داشته باشید که کلیدهای خصوصی به صورت انلاین و توسط یک شخص ثالث ذخیره می شود، به همین دلیل در مقابل دزدی و حملات هکر آسیب پذیر هستند.

کیف پول روی موبایل: این نمونه از کیف پول ها، بسیار کاربردی هستند، طوری که می توانید در هرجا از آن استفاده کنید. حجم این برنامه ها کمتر و کاربری ساده تری نسبت به نمونه لپتاپی دارند.

کیف پول سخت افزاری:

کیف پول سخت افزاری، اطلاعات را به صورت انلاین دریافت کرده و به صورت افلاین ذخیره می کنند. با نمونه نرم افزاری متفاوت بوده و نسبت به ان ها هم امنیت بیشتری دارند.

این کیف پول ها، با رابط های کاربری تحت وب سازگاری دارند، و از ارزهای دیجیتال زیادی پشتیبانی می کنند. کیف پول سخت افزاری همچنان که امنیت بالایی برای نگهداری ارزها دارد، به راحتی نیز قابل استفاده است. طوری که شما با وصل کردن دستگاه به یک رایانه متصل به اینترنت و وارد کردن رمز، می توانید تراکنش ها را انجام دهید.

کیف پول کاغذی:

به راحتی می توانید از کیف پول کاغذی استفاده کنید و هم چنین از امنیت بالای آن بهره ببرید. کلیدهای خصوصی شما بر روی کاغذ چاپ می شوند اما درواقع این کیف پول نرم افزارهایی است که برای تولید امن چندین کلید و چاپ روی کاغذ به کار می روند.

نحوه کار این کیف پول ها این گونه است که برای انتقال ارزهای دیجیتال به کیف پول کاغذی تان، توسط آدرس عمومی انجام می گیرد. این ادرس های عمومی روی کیف پولتان مشخص شده است.  و اگر بخواهید ارزهای دیجیتال را خرج کنید، فقط باید از کیف پول به کیف پول نرم افزاری تان انتقال دهید. اصطلاحا این کار وایپ گفته می شود که می توان به صورت دستی و با وارد کردن کلیدهای دیجیتالی انجام داد و یا با اسکن کردن کیوآرکد روی کیف پول، این کار را انجام دهید.

درجه بندی کیف پول های دیجیتال

کیف پول ها را می توان به لحاظ امنیتی که دارند، به درجات مختلفی تقسیم بندی کرد. امنیت کیف پول به نوع آن و هم چنین سرویس ارائه دهنده بستگی دارد. کیف پول هایی که بر روی سرور تحت وب هستند، نسبت به نمونه آفلاین امنیت کمتری دارند.

کیف پول های انلاین در معرض خطرات بیشتری قرار دارند و گزینه مناسب تری برای هکرها خواهند بود. اما در مقابل کیف پول آفلاین، به دلیل این که به اینترنت دسترسی ندارند، توسط هکرها، هک نمی شوند. چرا که علاوه بر محدودیت دسترسی به اینترنت، به شخص ثالث هم مرتبط نیستند.

از آنجایی که کلیدهای خصوصی، سرمایه های شما هستند، و از دست رفتن آن ها مساوی است با از دست رفتن سرمایه شما، لازم است که برای حفظ امنیت آن ها اقداماتی را انجام دهید.

از کیف پولتان بکاپ بگیرید. و تنها مقداری از ارزها که برای مصرف روزانه تان است، به صورت انلاین نگهداری کنید. بیشتر رمزارزها را بر روی رایانه یا موبایل خود نگهداری کنید. نسخه پشتیبان را می توان از صندوق های افلاین یا کیف پول کاغذی یا usb ها به روش لجر نانو انجام داد.

این کار باعث می شود که، کیف پول شما از نقص های رایانه احتمالی در امان بماند. و در صورت وقوع کیف پاین کار باعث می شود که، کیف پول شما از نقص های رایانه احتمالی در امان بماند. هم چنین در صورتی که این اتفاق پیش آمد، می توانید آن را برگردانید.

سعی کنید همواره نرم افزارهای خود را به روز کنید. با انجام این کار، امن ترین محیط برای شما به وجود خواهد آمد. علاوه بر کیف پول سعی کنید، سیستم های رایانه ای و تلفن های همراه خود را هم به روز نگهدارید.

یکی ازاقدامات دیگری که برای بالا بردن ایمنی می توانید به کار بگیرید، اضافه کردن لایه های امنیتی است. هر چه این لایه ها بیشتر باشد، امنیت بیشتر خواهد بود. هم چنین استفاده از رمز های بلند و پیچیده باعث می شود که امنیت کیف پول شما بالا رود.

از کیف پول هایی استفاده کنید که معروفیت بیشتری دارند و برای تعیین هویت شما، تایید دو مرحله و رمز عبور اضافی طلب می کنند. کیف پول هایی مانند آرموری و کوپی قابلیت چند امضا دارند؛ که با استفاده از این قابلیت برای انجام هر تراکنش باید کاربر دیگر و حتی چندین کاربرد دیگر، تراکنش را تایید کنند.

آیا برای هر نوع رمز ارز، کیف پول جدا لازم است؟

همان طور که می دانید، تعداد ارزهای دیجیتال زیاد است. بیت کوین معروف ترین ارزدیجیتال است و علاوه بر آن آلت کوین های دیگری وجود دارند. هر کدام از آن ها ساختار منحصر به فرد خود را دارند.

اگر سرمایه شما متشکل از چندین ارزدیجیتال است؛ لازم نیست برای هرکدام کیف پول جداگانه تهیه کنید. بجای آن می توانید کیف پولی را انتخاب کنید که از چندین رمز ارزپشتیبانی می کند

هویت شما در کیف پول دیجیتال

با استفاده از نام کاربری می توانید از کیف پول استفاده کنید. یعنی لازم نیست اطلاعات اصلی خود را به صورت دقیق وارد کنید. تراکنش ها همواره به صورت عمومی و دائمی روی بلاک پین ثبت می شوند.

اگر می خواهید هویت تان ناشناخته بماند، راه های زیادی را می توانید امتحان کنید اما به طور کامل نمی توان آن را مخفی کرد. البته یک پروژه به نام "دارک ولت" اطلاع داده که می توان به صورت کاملا ناشناس تراکنش ها را در بلاک چین انجام داد. با استفاده از کوین میکس و ادرس های ناشناس می توان این کار را انجام داد.

انتخاب بهترین کیف پول دیجیتال

کیف پول های مختلفی وجود دارد. بهتر است با توجه به هدفتان یکی از آن ها را انتخاب کنید.

به طور کلی برای انتخاب کیف پول دیجیتالی مناسب، لازم است چندین مورد را در نظر بگیرید:

کیف پول برای خرید و فروش است یا فقط برای خرید و نگهداری؟

کیف پول برای استفاده روزانه است؟

در هر مکان و زمانی به کیف پول نیاز دارید؟

از چند نوع رمز ارز استفاده می کنید؟

با در نظر گرفتن موارد فوق تا حدودی می توانید کیف پول مناسب خود را خریداری کنید.

در ادامه مقاله قصد داریم انواع مختلفی از کیف پول های دیجیتالی و هم چنین مزایا و معایب آن را بیان کنیم.

برد ولت:

برد ولت کیف پول دیجیتالی است که برای انتقال بیت کوین مناسب است. کار با این کیف پول به راحتی ارسال یک ایمیل است. این کیف پول را می توانید از گوگل پلی و یا اپ استور دانلود کنید.

  • مزایا
  1. رابط کاربری ساده
  2. مناسب برای افراد تازه کار
  3. امنیت بالا
  4. رایگان بودن
  • معایب
  1. نداشتن نسخه دسکتاپی
  2. نداشتن قابلیت های مورد نیاز
  3. متکی به اینترنت برای استفاده

 

مایسیلیوم

این کیف پول هم برای بیت کوین استفاده می شود. و برای افراد حرفه ای تر مناسب خواهد بود. این کیف پول را می توانید بر روی تلفن همراه خود با سیستم عامل اندروید و ios نصب کنید. امنیت این کیف پول بالا بوده در حدی که شخص ثالثی نمی تواند به اطلاعات شما دسترسی داشته باشد.

به دلیل قابلیت هایی مانند داشتن حافظه بدون اینترنت و بکاپ گیری با پی دی اف رمزگذاری و اسکنر کیو آر کد قوی به عنوان بهترین برنامه معرفی شده است.

 

  • مزایا
  1. امنیت بالا و حریم شخصی کاربران
  2. قابلیت های متنوع

 

  • معایب:
  1. نداشتن نسخه دسکتاپ
  2. متکی بر اینترنت
  3. عدم وجود نسخه دسکتاپ و مبتنی بر وب
  4. کاربران تازه‌کار نمی‌توانند از آن استفاده کنند.

 

اکسودوس (Exodus)

این کیف پول نسبت به نمونه های دیگر کمتر شناخته شده و فقط می توان آن را بر روی دسکتاپ نصب کرد. با استفاده از این کیف پول می توان بیت کوین، لایت کوین، اتر، داج کوین و دش را مبادله کرد. هم چنین می توان با استفاده از آن به راحتی بکاپ گیری کرد.

  • مزایا
  1. امنیت
  2. مناسب برای افراد تازه‌کار
  3. کاربری ساده
  4. پشتیبانی از چندین ارز مختلف
  5. تبدیل بیت کوین به ارزهای دیگر
  • معایب
  1. اینترنت
  2. نداشتن  نسخه موبایل و مبتنی بر وب.

کوپی را می توان به عنوان یکی از بهترین کیف پول های موجود در بازار معرفی کرد. این کیف پول که توسط شرکت بیت پی ساخته شده، از لحاظ کارایی بسیار آسان بوده و یک رابط کاربری زیبایی دارد. از این کیف پول می توانید به صورت آنلاین با تلفن همراه یا دسکتاپ استفاده نمایید. این کیف پول در عین این که برای افراد تازه کار مناسب است، برای حرفه ای ها م مناسب بوده و می توانند از آن استفاده کنند.

  • مزایا:
  1. امنیت مناسب
  2. قابلیت چند امضایی برای تمامی کسب و کار ها
  3. قابل اجرا بر روی چند پلتفرم
  4. حافظه چندگانه
  5. مناسب برای عموم افراد
  • معایب
  1. سرعت پایین
  2. محدودیت تعداد نفرات
جکس (Jaxx)

جکس کیف پولی مناسب با رابط کاری آسان است. این کیف پول از ارزهایی مانند اتر، اتر کلاسیک، دش، زی و بیت کوین پشتیبانی می کنند. این نرم افزار را می توان بر روی پلتفرم های مختلفی نصب کرد. ویندوز، لینوکس،کروم، فایرفاکس، اندروید و ios از این برنامه پشتیبانی می کنند. کیف پول جکس، برنامه مناسبی برای انتقالات بیت کوین و اتریوم می باشد.

  • مزایا:
  1. امنیت بالا
  2. استفاده برای چند ارز
  3. پشتیبانی از چند پلتفرم
  4. رابط کاربری مناسب
  5. رایگان بودن
  • معایب
  1. در هنگام بارگذاری اطلاعات کند کار می کند.

 

آرموری (Armory)

این کیف پول را می توان از بهترین برنامه هایی معرفی کرد که امنیت بالایی دارد. این کیف پول متن باز بوده و به همین وسیله قابلیت های زیادی را در اختیار کاربر قرار می دهد. این کیف پول برای ان دسته از افرادی مناسب است که در زمینه کامپیوتر اطلاعات بالایی دارند. تا بتوانند از تمامی قابلیت های این کیف پول استفاده کنند.

  • مزایا:
  1. امنیت بالا
  2. ذخیره سازی به صورت افلاین
  3. قابلیت چند امضائی
  4. پشتیبان چاپ شونده یکبار مصرف
  5. رمزنگاری قوی
  6. وارد کردن کلید به داخل برنامه
  7. انتقال کلید از کیف پول کاغذی
  8. رایگان
  • معایب
  1. دسترسی محدود: فقط از طریق کلاینت دسکتاپ
  2. برای تازه وارد ها مناسب نیست

ترِزور (Trezor)

این کیف پول سخت افزاری برای بیت کوین است که می توان مقادیر قابل توجهی از ارزدیجیتال را در آن ذخیره کرد. این کیف پول به ویروس آلوده نمی شود و نمی توان کلید های خصوصی آن را برداشت. یعنی درواقع امنیت فوق العاده بالایی  دارد.

  • مزایا
  1. امنیت بالا
  2. متن باز بودن
  3. قابل اجرا بر روی ویندوز،ios و لینوکس
  4. نمایشگر داخلی
  5.  مناسب برای افراد تازه کار
  • معایب
  1. رایگان نبودن
  2. برای انتقال بیت کوین، حضور دستگاه لازم است

لِجِر نانو (Ledger Nano)

این کیف پول هم یک نمونه از کیف پول های سخت افزاری بوده که قابلیت چند امضایی دارد و برای آن دسته از کاربرانی ساخته شده که برای سرمایه گذاری داده هایشان به لایه های امنیتی بیشتری نیاز دارند، تا کیف پول شان محافظت بالایی داشته باشند. این کیف پول به دلیل پیچیده بودن، برای کاربران تازه وارد مناسب نیست. این کیف پول برپایه دستگاه usb بوده که از کارت حافظه فلش کوچکتر است.

  • مزایا
  1. محافظت نمایشگر توسط محافظ های فولادی
  2. پشتیبانی از ارزهای مختلف
  3. قیمت ارزان
  • معایب:
  1. پیشرفته نبودن
  2. برنامه مدیریت رمز ندارد

 

گرین آدرس (Green Address)

این کیف پول رابط کاربری ساده ای دارد که برای افراد تازه کار، طراحی شده است. این دستگاه را می توان بر روی دسکتاپ، اندروید و ios اجرا کرد.

  • مزایا
  1. امنیت بالا
  2. تایید هویت دو مرحله ای
  3. چند امضا بودن
  4. تهیه نسخه پشتیبان
  • معایب
  1. انلاین بودن
  2. برای تایید به شخص ثالث نیاز مند است
بلاک چین دات اینفو (Blockchain. info)

این کیف پول را می توان جزو کیف پول های محبوب بیت کوین به حساب آورد. می توان از طریق مرورگر یا تلفن همراه به این کیف پول دسترسی پیدا کرد. از لحاظ امنیتی این کیف پول مناسب بوده و دو لایه دارد.

  • مزایا
  1. امنیت منایب
  2. کاربری ساده
  3. رایگان
  4. تایید دومرحله ای
  • معایب
  1. انلاین بودن
  2. حریم خصوصی ضعیف کار شده
  3. برای تایید دسترسی به اطلاعات نیازمند است
  4. قطع شدن سرویس