دیده بان اختیار معامله
فیلتر بورس
کارگزاری بورس
کارگزاری اختیار معامله
صرافی ارزدیجیتال
ارتباط با ما
جشنواره مرداد ماه

بی نظیر چارت

ورود | عضویت
بورس اختیار معامله
logo بی نظیر چارت
ورود | عضویت
1401/12/11
آموزش ارزهای دیجیتال 1

شروع ارزهای دیجیتال

قدیم ترها

در گذشته مردم برای تأمین نیازهایشان مبادلات کالا به کالا داشتند، یعنی گندم می دادند و تخم مرغ می گرفتند. بعد از گذشت مدتی مردم بین خودشان یک جنسی مانند نمک را به عنوان جنس واسطه ای قرار دادند، که بعد از گذشت زمان به سمت اجناس ارزشمندتر و کمیاب مانند طلا.

 

چگونه صرافی و بانک ها بوجود آمدند؟

با گذشت زمان نگهداری طلا در خانه سخت بود و همه نمی توانستند طلاهایشان را در جای امن بگذارند، افرادی پیدا شدند به عنوان صرافی ها، این ها کسانی بودند که طلاها را به عنوان امانت می گرفتند و رسید می دادند، تا در صورت درخواست صاحب رسید، طلایشان را پرداخت کنند؛ کم کم مردم برای خرید فروششان از این رسید ها استفاده می کردند چون هم حجم کمتری داشت و هم امنیت بیشتری. بعد از مدتی دولت ها بانکها را تشکیل دادند. و بانکها خودشان با پشتوانه طلاها، پول چاپ کردند.

در بین سالهای 1945 تا 1970 دولت آمریکا دلار را بر پایه طلا استوار کرد و هر انس طلا معادل 35 دلار استوار شد و همه پول های جهان بر طبق دلار آمریکا پایه گذاری شد.

از سال 1970 به بعد که آمریکا پول هایی بیشتر از پشتوانه چاپ کرد، کشورهای دیگر بعد از آنکه متوجه شدند آمریکا پول بی پشتوانه چاپ می کند، طلبشان را خواستند و آمریکا نیز اعلام رسمی کرد که پول هایش را با پشتوانه طلا چاپ نمی کند و معاهده را بر هم زد.

از آن به بعد کشورها دیگر پشتوانه پولیشان را ارزش بخشی حاکمیت قرار دادند.

این شروع ماجرای ارزهای فیات است.

پول فیات به میدان آمد!!!

اولین بار در دوران امپراطوری چین این اتفاق افتاد، آنها در آن زمان پولهای بی پشتوانه چاپ می کردند و همین باعث شد تا امپراطوری چین در اقتصاد پولش بی ارزش شده و سقوط کرد.

پول فیات، پولی است که پشتوانه اش اعتبار بخشی حاکمیت آن کشور است، همین امر باعث شد تا چاپ اسکناس رونق بگیرد ولی مشکلی به نام تورم در دنیا جا باز کرد، پول چاپ می شد ولی اعتبار قبلی را نداشت. در اصل این اجناس نبودند که گران می شدند بلکه پول ارزش خودش را از دست می داد.

پولهای دیجیتالی

با گسترش اینترنت: بانکداری آنلاین بوجود آمد، در این نوع از بانکداری پول به صورت اینترنتی انتقال پیدا می کند و شما پولی به کسی نمی دهید بلکه از اعتبار حسابتان به اعتبار حساب دیگری انتقال می دهید.

ارزهای دیجیتالی

در سال 2008 فردی به نام ساتوشی ناکاموتو، ارز جدیدی را به دنیا معرفی کرد که هیچکس جز مردم پشتوانه آن نیست. این ارز با پشتوانه مردم است و دولت ها نمی توانند روی آن تسلط داشته باشند. بیت کوین یک بستری است برای نگهداری از اموال خودتان، در این سیستم هیچ دولت یا نهادی نیست که از داراییتان مواظبت کند، بلکه خودتان هستید که با نگهداری این ارز دیجیتال میتوانید ازداراییتان بدون نظارت هیچ دولتی از آنها مواظبت کنید.

بیت کوین به چه معناست؟

بیت کوین، یک رمزارز و یک نظام پرداخت جهانی با کارکردهای مشابه پول بی‌پشتوانه است، اما از نظر حقوقی هنوز هیچ کشوری آن را به عنوان پول قانونی به رسمیت نشناخته‌است. از نظر فنی بیت‌کوین نخستین پول دیجیتال نامتمرکز است، چرا که بدون بانک مرکزی یا مسئول مرکزی کار می‌کند. این شبکه همتابه‌همتا است و تراکنش‌ها مستقیماً و بدون واسطه میان کاربران انجام می‌شود.

چرا ارزهای دیجیتالی گران شد؟؟؟

پس از نخستین مبادلات، نخستین گروه بزرگ از کاربران بیت‌کوین، اعضای بازار سیاه مانند راه ابریشم از آن برای جابجایی مبادلاتشان استفاده می کردند. در طول مدت سی ماه پس از پیدایش بیت‌کوین، در اوائل سال ۲۰۱۱ میلادی، راه ابریشم تنها بیت‌کوین را به عنوان وسیله پرداخت قبول نمود و نزدیک به ۹٫۹ میلیون بیت‌کوین با ارزشی بالغ بر ۲۱۴ میلیون دلار از این طریق مورد مبادله قرار گرفت و همین امر باعث شد که قیمت بیت کوین به یکباره جهش بزند و در ادامه نیز شرکت ها بزرگی همچون ایلان ماسک شروع به خرید بیت کوین کرده و باعث شد تا اقبال مردم به ارزهای دیجیتال زیاد شود.

و الان مشاهده می کنید بیت کوینی که در سال 2008 با یک دلار می توانستید 3 بیت کوین بخرید در سال 2021 به 60 هزار دلار خرید و فروش می شود.