جشنواره اردیبهشت ماه

بی نظیر چارت

ورود | عضویت
بی نظیر چارت
ورود | عضویت
1401/12/11
سرمایه گذاری در بیت کوین عاقلانه است؟

اگر این سوال شما در عصر حاضر است؛ پاسخ آن بله می باشد. در مدت 10 سالی که بیت کوین و ارزدیجیتال شناخته شده اند، بزرگترین بانک های سراسر دنیا و شرکت های فناوری به سمت خرید و فروش بیت کوین روی آورده اند. شرکت های بزرگ پرداخت مانند ویزا و پی پال از خرید و فروش بیت کوین به کاربران خود درآمد کسب می کنند. سلبریتی ها و سرمایه داران بزرگ به سمت سرمایه گذاری در بیت کوین و ارزهای دیجیتال رفته اند؛ طوری که در مورد ارزهای دیجیتال و بیت کوین مطالبی را انتشار می دهند. در بسیاری از کشور ها بیت کوین به یک ارز خرید و فروش تبدیل شده است تا جایی که هنرمندان آثار هنری خود را با توکن های غیر مثلی می فروشند.

تمامی این موارد نشان دهنده ی علایق مردم به ارزدیجیتال می باشد. و این نشانه می تواند آینده ی درخشانی را برای ارزدیجیتال و بیت کوین نشان دهد.

ویژگی ها و مزیت هایی که ارزدیجیتال نسبت به ارز فیات دارند، نیز از نشانه های علاقه مردم به بیت کوین می باشد. که در مقالات قبلی به آن ها اشاره کرده ایم.

در خارج از کشور ارزدیجیتال به یک وسیله مبادلاتی تبدیل شده است و کاربران می توانند علاوه بر سرمایه گذاری برای خرج روزانه شان هم از آن استفاده کنند. اما در داخل ایران هنوز جایی برای استفاده از بیت کوین برای خرج روزانه نیست. و بهترین شیوه استفاده از بیت کوین و ورود به دنیای ارزدیجیتال، سرمایه گذاری در ارزدیجیتال و خرید و فروش بیت کوین می باشد. هم چنین ماینینگ یا همان استخراج بیت کوین نیز یکی از روش های به دست آوردن و کسب درآمد بیت کوین است. که در مقاله ای به طور کامل در مورد آن توضیح دادیم و اشاره کردیم که ماینینگ بیت کوین نیاز به تجهیزات گران و سنگینی دارد و هم چنین مسئولیت بزرگی هم دارد.پس می توان بهترین راه کسب در آمد از ارزدیجیتال در ایران را سرمایه گذاری دانست.

حتما تا به حال در مورد بیت کوین و سرمایه گذاری و کسب سودهای آنچنانی شنیده اید. و تصمیم گرفته اید که شما هم به عنوان یک سرمایه گذار وارد این عرصه شوید. اما این عمل، به سادگی نیست. برای سرمایه گذاری لازم است که اطلاعاتی در مورد ارزدیجیتال داشته باشید. تا بتوانید در این مسیر موفق شده و سود کنید.

کسب سودهای زیاد از بیت کوین و شعار یک شبه میلیاردر شدن، باعث شده خیلی ها ناگهانی وارد این مسیر شوند؛ اما به دلیل نداشتن اطلاعات کافی و لازم در این مسیر شکست خوردند. قبل از ورود به ارزدیجیتال بهتر است با تمامی مفاهیم و اصطلاحات آن آشنا شوید. هم چنین ما در این مقاله چند نکته در مورد سرمایه گذاری گوشزد خواهینم کرد تا جانب احتیاط را رعایت نمایید.

نکات لازم قبل از ورود به دنیای ارزدیجیتال

1- سرمایه گذاری به اندازه

" به قدری سرمایه گذاری کنید که با از دست دادن آن ورشکست نشوید." هنگام سرمایه گذاری در ارزدیجیتال همواره این جمله را به یاد داشته باشید. این بازار، پر ریسک می باشد. نوسان قیمت در مورد تمامی اقلام و کالا ها وجود دارد؛ طوری که ارزدیجیتال هم نمی تواند از آن محفوظ بماند. پس بهتر است میزانی را برای سرمایه گذاری در نظر بگیرید که ضرر نکنید.

مورد دیگر به نوع ارزدیجیتال توجه کنید. بیت کوین قدیمی ترین و معروفترین ارزدیجیتال است. و نسبت به ارزهای دیگر احتمال بسیار کمتری برای نابودی دارد. البته تمامی ارزهای دیجیتال غیر قابل هک هستند. اما باز هم ممکن است مورد حمله قرار بگیرند و سرمایه شما نابود شود.

2- تحقیق زیاد

پیش از ورود به بازار ارزدیجیتال و تصمیم گیری برای خرید، بهتر است که به طور کامل تحقیق کنید. زمان کافی را برای این امر تخصیص داده تا بتوانید نوع ارز را درست انتخاب کنید. و هم چنین خطرات و ریسک های آن را هم پیدا کنید.

از سایت های معتبر و افراد با تجربه استفاده کنید تا اطلاعات خود را در تمامی زمینه های ارزدیجیتال بالا ببرید. البته این نکته را بگوییم که تحقیق و بررسی و مطالعه باید مداوما انجام گیرد. چون دنیای ارزدیجیتال همواره در حال تغییر و پیشرفت است. و لازم است که برای موفق شدن، همواره اطلاعات به روزی داشته باشید.

3-بدون ترس گام بردارید.

ترسی که افراد سرمایه گذار با آن روبرو هستند، ترس از دست دادن است. این ترس بسیار رایج بوده و البته مخرب نیز می باشد. این ترس می تواند باعث شود که شما تمامی سرمایه خود را از دست بدهید. ترس باعث می شود که شما به صورت هیجانی و بدون تحقیق کافی دست به عمل بزنید و وارد کار شوید. در نهایت نتیجه ممکن است بسیار مخرب باشد.

برای این که بتوانید جلوی ترس خود را بگیرید، لازم است دو نکته اول را رعایت کنید. تحقیق کنید و اطلاعات کافی را به دست آورید. ماهیت و ارزش ارزدیجیتالی که خریداری می کنید را بدانید.

حواستان باشد که تحت کنترل هیجانات قرار نگیرید و با هر ریزش سرمایه خود را به حراج نگذارید.

سرمایه گذاری بلند مدت می تواند شما را از این آفت دور نگه دارد.

 

4- به سود های کهکشانی شک کنید

دنیای ارزهای دیجیتال هم مانند هر بازار دیگری پر از افراد کلاهبردار است. پروژه های بیت کوینی زیادی هستند که افراد به شما پیشنهاد می دهند. اما همگی آن ها موفق نمی شوند. پروژه های خوب و موفق بسیاری هم هستند که می توانید از ان ها درآمد های بالا کسب کنید. البته برای کسب سود لازم است که بسیار نکته بین و دقیق رفتار کنید تا سودهای خوبی به دست آورید.

 

5- به هر پروژه ای اعتماد نکنید

امروزه همه می دانند که از ارزدیجیتال منبع خوبی برای کسب درآمد و سودهای آنچنانی هستند. و در کنارش هم افراد زیادی هستند که طمع دارند و در کمین پول های شما قرار گرفته اند. برای این که از دسترس این افراد سودجو دور بمانید حواستان به پروژه های اسکم و تبلیغ توکن های بی ارزش، طرح های پانزی و هرمی و شبکه ای، استخراج ابری، وبسایت ها و ایردراپ ها، صرافی و کیف پول های جعلی باشد. هم چنین این افراد ممکن است از طریق ایمیل و پشتیبانی جعلی به اطلاعات حساس شما دسترسی پیدا کنند.

با فکر کردن و عجولانه تصمیم نگرفتن می توان با دقت آن ها راشناسایی کرد و سرمایه ها را حفظ کرد.

6- توجه به ارزش ارزدیجیتال، خرید کنید

نمونه های مختلفی از ارزدیجیتال وجود دارند که هر کدام نسبت به یکدیگر متفاوت بوده و ارزش شان نیز متفاوت است. برخی از توکن ها هستند که قیمت پایینی دارند اما حجم زیادی را در برگرفته اند و بنابر حجمی که دارند، رتبه خوبی را از آن خود کرده اند. مثلا کاردانو قیمتی معادل 1.57 دلار دارد اما از لحاظ حجمی در سایت کوین مارکت کپ در جایگاه 5م قرار گرفته است. در مقابل بیت کوین است که قیمت بالایی دارد اما عرضه آن محدود است. و همین عامل سبب شده که در بین ارزهای دیجیتال در جایگاه اول قرار بگیرد.

برای این که اعتبار یک ارزدیجیتال را بهتر بشناسید، می توانید با طرح پرسش هایی، از آن مطلع شوید. پرسش هایی از قبیل توسعه دهندگان آن، سابقه آن، الگوریتم اجماع، به دست آوردن هش ریت شبکه... این موارد می تواند شما را در انتخاب یک ارزدیجیتال برای سرمایه گذاری به موفقیت برساند.

7- کلیدها باید نزد خودتان باشد.

ارزهای دیجیتال برخلاف دارایی های دیگر، حضور فیزیکی ندارند و لازم نیست که مکان مشخصی برای آن ها در نظر بگیرید. مثلا برای سرمایه گذاری پول نقد معمولا از بانک استفاده می شود و یا برای نگهداری طلا از گاوصندوق یا مکان های معتبر استفاده می شود. اما ارزدیجیتال به دلیل این که وجود فیزیکی ندارد برای نگهداری آن مکان خاصی لازم نیست. قبلا گفتیم که این ها یکسری اعداد و اعتبار هستند که در کیف پول های دیجیتالی نگهداری می شوند. ارزهای دیجیتال یکسری کلیدخصوصی دارند که بهتر است این کلیدهای خصوصی نزد مالک نگهداری شود. که یکی از ویژگی این ارزها هم، حذف واسطه ها بوده است. بنابراین نگهداری ان ها در صرافی ها کار خیلی درستی نخواهد بود.

هنوز کشورهای زیادی هستند که  ارزهای دیجیتال را قانون گذاری نکرده اند. بنابراین اگر صرافی هک شود و یا دارایی شما به سرقت برود، بازیابی و برگرداندن آن ها بسیار سخت و تا حدودی غیر ممکن خواهد بود.

صرافی ها به دلیل داشتن کلیدهای خصوصی می توانند به اطلاعات و دارایی شما دسترسی پیدا کرده و دسترسی شما به دارایی ها را ببندند. این مشکل به خصوص برای کاربران ایرانی بسیار اتفاق می اقتد. صرافی های ارزدیجیتال هم می توانند به دلایل قانونی و امنیتی دسترسی ایرانی ها را ببندند و کاربران هم به ناچار این مساله را می پذیرند. یکی دیگر از ویژگی هایی که برای ارزهای دیجیتال بیان کرده بودیم این بود که در هر زمانی می توانستید از ان استفاده کنید. ولی نگهداری آن ها در صرافی این امکان را محدود می کند. چرا که ممکن است یک صرافی در 24 ساعت امکان پاسخگویی به کاربران را نداشته باشد.

جمع بندی کلی که از این بند می توان گرفت این است که، نگهداری ارزدیجیتال در صرافی مساوی است با مالک نبودن دارایی.

برای نگهداری ارزدیجیتال می توانید از کیف پول دیجیتالی استفاده کنید. یک عبارت 12  تا 24 کلمه در کیف پولها وجود دارد که عبارت بازیابی می باشد. هر کاربر باید تمام سعی و تلاش خود را در نگهداری این عبارت داشته باشد. گم شدن و فراموشی آن برابر است با از دست رفتن دارایی هایتان. چرا که هیچ مرجعی برای برگرداندن ارزهای دیجیتال وجود ندارد.

8- یک واحد کامل ارزدیجیتال نخرید

برای خرید ارزدیجیتال لازم نیست که حتما یک واحد کامل خریداری کنید. می توانید به اندازه موجودی که دارید ارزدیجیتال خریداری کنید. برای خرید به هر میزان دارایی می توانید به صرافی مراجعه کرده و خرید را انجام دهید.

در هنگام خرید ارزهای دیجیتال، هیچ لزومی برای خرید یک واحد کامل وجود ندارد. به‌عنوان مثال، بیت کوین تا هشت رقم اعشار تقسیم‌پذیر است و شما مجبور نیستید که یک بیت کوین کامل بخرید.

این ویژگی به شما این امکان را می‌دهد که به‌اندازه موجودی دلاری (یا ریالی) خود، ارز دیجیتال بخرید. برای مثال می‌توانید به یک صرافی ارز دیجیتال مراجعه کنید و به‌اندازه ۱ میلیون تومان ارز دیجیتال بخرید.

9- توجه به قانون گذاری و اختصاص مالیات به ارزهای دیجیتال

 

همان طور که می دانید در بسیاری از کشورها، هنوز هیچ قانونی برای ارزدیجیتال در نظر گرفته نشده است. اما ممکن است که در آینده کشورها تصمیم بگیرند که قانون گذاری برای این رمز ارزها ایجاد کنند.

نکته ای که در این جا می خواهیم اشاره کنیم، پایدار نبودن وضعیت کنونی است.

برای استخراج بیت کوین و ارزدیجیتال نیاز زیادی به برق است و ممکن است کمبود برق، جلوی این استخراج را بگیرد. یا سران کشور ها دستور انسداد درگاه های پرداخت را صادر کنند. به هرحال باید برای هر واکنش و اتفاقی آمادگی داشته باشید و خودتان را نبازید.

با در نظر گرفتن شرط اول که درگیر نکردن تمام سرمایه و دارایی بود، تا حد زیادی می توانید از ترس و نگرانی در این زمینه در امان باشید.

10- کنترل احساسات در مقابل نوسان قیمت ها

قیمت های  ارزدیجیتال لحظه به لحظه در حال تغییر است. نوسانات ناگهانی نباید باعث شود که شما تصمیمات عجولانه بگیرید. اگر سرمایه گذاری بلند مدت کرده اید، نباید نگرانی بابت نوسانات مقطعی داشته باشید. بلکه باید بر روی اهداف تان تمرکز کنید.