جشنواره اردیبهشت ماه

بی نظیر چارت

ورود | عضویت
بی نظیر چارت
ورود | عضویت
1401/12/11
آشنایی با انواع ارز دیجیتال

ارزهای دیجیتال دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام کارایی متفاوتی دارند. می توان ارزهای دیجیتال را بر اساس حوزه فعالیت آن ها دسته بندی کرد. به طور کلی، پول های دیجیتال، ارزهای دیجیتال پلتفرمی و ارزهای دیجیتال مالی سه دسته رایج برای ارزهای دیجیتال می باشند.
ارزهای دیجیتال یکسری ویژگی های خوب و مزایایی دارند که باعث شده این ارزها نسبت به سایر ارزهای موجود در بازار یا همان ارزهای فیات، مورد توجه بیشتری قرار بگیرند. طوری که روز به روز علاقه مردم به خرید و سرمایه گذاری در این ارزها بیشتر می شود. ویژگی هایی که باعث برتری ارزدیجیتال شده، حذف واسطه ها، کاهش هزینه ها، امنیت بالا، ناشناس بودن هویت معامله گران و غیر قابل هک بودن آن ها، می باشد.

 بیت کوین اولین کریپتوکارنسی یا همان رمز ارز می باشد که وارد بازار شد و مورد توجه قرار گرفت. این پول دیجیتال در سال 2008 توسط ساتوشی ناکاموتو عرضه شد؛و در سال 2018 یک افزایش قیمت ناگهانی داشت. در پی این عمل، بیت کوین را پادشاه ارزهای دیجیتال معرفی کردند. اما بیت کوین تنها ارزدیجیتال نبود، و بعد از آن ارزهای دیجیتال دیگر وارد بازار شد.

در ادامه انواع پول دیجیتال و توضیحاتی راجب هر کدام بیان خواهیم کرد.

  1. پول دیجیتال

مانند پول های واقعی می توان آن ها را ذخیره کرد و برای انتقال و سرمایه گذاری استفاده کرد. برتری که این پول ها نسبت به پول های واقعی دارند، این است که نیاز به جابجایی و حمل و نقل ندارند چرا که ماهیت فیزیکی ندارند. برای نقل و انتقال پول، واسطه ها حذف شده اند و هم چنین امنیت بسیار بالایی هم دارند. برخلاف پول های رایج، در برابر تورم مصون هستند.

به کمک ماینرها می توان ارزهای دیجیتال را استخراج کرد. ارزهای دیجیتالی که می توان آن ها را در دسته پول دیجیتال قرار داد، بیت کوین، لایت کوین، ورت کوین، دوج کوین و نانو می باشند که در شبکه بلاک چین به صورت غیر متمرکز کار می کنند.
تمامی ارزهایی که نام بردیم، رمز پایه بوده و امنیت بالایی دارند و قابل هک نیستند. برای انتقال از شبکه همتا به همتا و بلاک چین استفاده کرده و هویت افراد ناشناس است.

خود پول های دیجیتال را می توان به دو دسته تقسیم بندی کرد:

ارزدیجیتال ثابت که پشتوانه آن ها طلا، ارزهای فیزیکی و دارایی های ارزش دار می باشد. این ارزها از نوسانات قیمتی در امان هستند و همین دلیل برتری آن ها نسبت به ارزهای کاغذی است. تتر USDT مهمترین ارزدیجیتال ثابت می باشد.

ارزهای دیجیتال امن که مهم ترین ویژگی آن ها ناشناس ماندن هویت معامله گران است نوع دیگری از پول های دیجیتال هستند. این ارزها شامل مالیات نمی شوند و برای انجام معاملات با حجم بالای انتقال وجه بسیار به صرفه هستند. مون رو، زی کش، نو کوین، فور و زن کش از مهمترین ارزهای دیجیتال می باشند. این ارزهای دیجیتال هر کدام کارایی و وِیژگی خاص خود را دارند.

 

 

  1. ارزدیجیتال پلتفرمی

ارزدیجیتال پلفترم یک نوع قرارداد هوشمند هستند و مانند پول دیجیتال بر پایه شبکه بلاک چین کار می کنند. این ارزهای دیجیتال رمز پایه ای، در قالب نرم افزار هستند که کاربران می توانند فعالیت های مختلف را در بلاک چین انجام دهند.در ارز دیجیتال پلتفرمی نیز واسطه ها از معاملات حذف شده  و هزینه معاملات کاهش می یابد. هم چنین به دلیل استفاده از کدهای دیجیتالی پیچیده، از امنیت بالایی برخوردار هستند. با این پلتفرم ها می توان اپ های غیر متمرکز مانند DApps را به وجود آورد. اتریوم اولین و مهمترین پلتفرم  می باشد.

اتریوم دومین ارزدیجیتالی بود که وارد بازار شد. بعد از بیت کوین، مورد استقبال زیادی هم قرار گرفت. اتریوم یک نرم افزار قابل برنامه ریزی غیرمتمرکز است که در بستر شبکه بلاک چین قراردادها را به صورت دیجیتال و در قالب قرارداد هوشمند انجام می دهد. بعد از اتریوم نیز یکسری پلتفرم های دیگر وارد بازار شدند که نئو، کاردانو و ای او اس مهم ترین و کاربردی ترین نمونه های آن می باشند.

 

 

  1. ارزدیجیتال مالی

بخش بسیار بزرگی از ارزهای دیجیتال هستند و به صورت پلتفرم و یا ارزهای مختلف وجود دارند. و هر کدام از آن ها خدمات خاصی را ارائه می دهند. این خدمات موجب تسهیل در فعالیت مالی کاربران می شود.

ارزهای دیجیتالی پرداخت

ارزهای دیجتالی صرافی

ارزهای دیجیتالی سرمایه گذاری

ارزهای دیجیتال قرض و وام

ارزهای دیجیتال جذب سرمایه

ارزهای دیجیتالی بیمه